2021. január 10., vasárnap

03. Haladj sorrendben! Ez a 01 - 19. // írta T. Zselenszky T.

Az ezen a blogon szereplő "beszélgetéseket" Török-Zselenszky Tamás írta. Idézhetőek, de csakis a szerző és a forrás megjelölése kíséretében.   



„Becsületes szellem, akár ne is kövesse az előírásokat.”

                                                         – A VI. Pátriárka szútrája.

 

 - Akkor ölsz meg, ha kideríted, hogy tényleg én vagyok, vagy akkor, ha az derül ki, hogy mégsem én vagyok az a fajta Méhdi, akiért küldtek? – hangzott el a kérdés azon a különös hajnalon, és nem a legelső mondatként. Az öreg és az érte küldött merénylő már túl voltak a meglepetés-meglepődés, támadás és reagálás műveletén. Azóta még egy néhány kicserélt gondolaton is. Az előbb még kardcsata folyt, de az öreg győzött. Ha belegondolunk, a feltett kérdés nem olyanféle, amire győztesünk választ akarna kapni, csak olyan, amivel ki akarna zökkenteni, le akarna kötni, időnyerős mederbe akarná terelni a látogatóját. Ha sikerül beszélgetéssé nemesítenie az összecsapást, reménye támadhat a békére és elindulhat egy eszmecsere is – ezért beszéltet – hisz' minden kimondott szóval távolodhatnának a rossztól és közeledhetnének a kölcsönös megértettséghez. A küldöttben kétely éledne, megnyílna afelé, hogy megismerje célpontját, megtudja, jó ajtón tört-e be az előbb. És igen: íme, a kétely valóban felébred. A sarokba szorított fiúnak több oka is akad a ledöbbenésre. Először az, hogy a sötétben, az ágyában megtalált vénember milyen gyorsan reagált, majd az, hogy kardot rántott – a fene látta, honnan – attól meg főleg kikerekedhet a szeme, hogy méltó küzdőtársként még győzött is. Azonban a legnagyobb csodálkoznivalót abban találhatja, hogy az öreg megkegyelmezett neki. Az ifjú egy zatoichi pengével az arca előtt gubbaszt a falnál, és ijedtében belemegy a diskurzusba:

 - Ölj meg, vagy halj meg! Így nem mehetek vissza. Ha elengedsz, megkereslek máshogy – folytatja fegyvere nélkül is a csörtét.

 - Nem jó a kérdésem? Azt már tudjuk, hogy beszéled a nyelvet. Ismétlem... mi van, ha csak a nevem hasonlít és mindenki téved? Menny járna neked és fizetség meg becsület akkor is? Van lelkiismereted – kérdezi Méhdi és a már kapcsolt villanynál végig méri az elszánt arcot – fiatalnak látszol, nem hiszem, hogy reménytelenné szuggeráltak. Inkább egy zsarolt srácnak hiszlek. De szólj, ha tévedek és gonosz vagy inkább! Kegyelmezek és békét, beszélgetéseket, ismerkedést ajánlok türelemért és nyitottságért. Ha elfogadod a kegyelmet, cserébe adnod illik figyelmet és haladékot. Ha nem fogadod el, beáslak nyakig a földbe, a cédrusunk alá, és Enyát hallgattatok veled, amíg el nem fogadod.

Így indul az alkudozás, amely az első felében kevés sikerrel kecsegtetett, de lassan megpuhul a fiú, ahogyan a háziúr a változatos érveit előtte felsorakoztatja. Mindkettőnek meg kell ismernie a másikat; így indul, végül jobb esetben, akinek kell, megismeri magát. Az öregnek tudnia kell, kik, miért akarják a vesztét, a hasassin csak megúszná, de még jobb, ha újra próbálkozhat. Csak az alkalmat nem szabad megadni neki – gondolta a célpont – bizony, gyorsabban kell kételyt ültetni és más perspektívát, mint ahogy az első újabb esélyt az meg tudná ragadni. Persze, könnyebb lenne, ha lebökné, elásná. Úgysem tud semmiről senki. Ki keresné a „vendéget”, csak a küldői tudják, hogy erre jár! Akkor viszont újat küldenének… de amúgy sem rossz ember, nem akarna senkit bántani. Feladattal kopogtat a sors, ha elvállalja, teher, ha nem vállalja, halál. Mindegy kié, mindenképpen szíve ellen való. Vállalnia kell hát. Ezt dobták neki. A legrosszabból a legjobbat kihozni, ismét egy neki való kihívás. Azt hitte, hogy már nem találja meg semmi ilyen. Súlyos negyedórák telnek el, mire megegyeznek abban, hogy a rendőrségre nem mehetnek, meghalni egyik sem akarna, el nem engedhetik egymást, amíg Méhdi el nem halálozik, vagy a fiú el nem szökik… hát, mit van mit tenni: tűzszünetet kellene kezdeniük. Reggeli közben együtt majd kitalálják, merre tovább. Természetesen csakis vaskályhához láncolt bokával lehet jelen, aki úgy jött, hogy nem köszönt.

Két nappalba, két éjjelbe telik, mire a félelmek, az érdekek, meg az érvek szövetségre jutnak. Méhdi felajánlja, hogy elmegy a fiúval a megbízóihoz, ha a fiú cserébe előbb elkíséri egy bizonyos hegyre, hogy együtt elvégezzenek egy szertartást. Onnan már tényleg viheti az ifjú, akár a sárkány szájába is. Nem kerül le a lánc, és nem indulnak útnak, amíg a vendég Allahra, Mohamedre – ahogy ő ejti Muhammadre – a családja életére, a saját életére, és mindenre, ami szent neki, meg nem fogadja, hogy becsületes lesz, és erre vonatkozó esküjét mindvégig, a sárkány szájáig betartja. Persze az öreg sem hülye, mindig figyelni fog, és csak nála lehet fegyver.

A bevált, járóbotba rejtett japán kardra támaszkodik majd végig. Aki esküt szegne gondoljon csak arra, hogy félálomban, sötétben is milyen jól kivágta magát, akinek az végig a keze ügyében lesz.

 

Eljön az óra, kocsit hívnak, beszállnak, mennek, haladnak. A fiatalember észleli, hogy a taxijuk a repülőtérhez közelít, ezért türelmetlen kérdezgetésbe kezd, mire a főnök úr laza útvonaltervezésbe fogva kalkulálgat.

 - Itt mutatja a készüléken, hogy huszonkét óra és ötven perc. Belavia, Air Astana, Air China, a következő városokon keresztül: Minszk, Asztana, Ürümcsi… aztán a Kashi reptér Kashgarban. Onnan nincs messze a Pamír – ecsetelte teljes nyugodtsággal.

 - Pamír! Huszonkét óra átszállásokkal! Szívatsz, gondolom – fürkészte őt hitetlenkedő mosollyal a kérdező, de Méhdi megerősítette:

 - Tarim-medence, át a sivatagon, fel a hegyre. A Kongur csúcs is lehet, bár ott lehet, megfagynánk.

 - Nem… ilyet nem! Én komolyan vettem, amiben megegyeztünk, most meg olyan, mintha te meg viccet csinálnál belőlem.

 - Nem csinálok semmit belőled, tényleg a Pamírra megyünk.

 - Miért nem mindjárt megkerüljük a bolygót, hogy sose érjünk oda sehova?!

 - A szertartás csak a Pamíron hajtható végre.

 - Na, cseszd meg, én ezt nem hiszem el! Ez kész. Tudok ez ellen bármit is? – kérdezte elkeseredetten a fiú. Az öreg csak a zatoichit paskolgatta némán, de a méltatlankodó folytatta – Akkor is! Az direkt van, hogy a legbonyolultabb módon, úton, és a legmagasabb csúcsra viszel, ahol megfagyasztasz és megszabadulsz tőlem? Úgy sejtem. Már az oda úton kimúlunk végelgyengülésben, oxigénhiányban, és el sem jutunk oda! Én biztos nem.

Ekképp vitatkoznak. Aztán az öreg belátóbb lesz kicsit:

 - Na, rendben, ezt itt rövidre kellene zárni. Megnézzük, hogyan lehet a legrövidebben a Pamír bármelyik részére eljutni. Olyan csúcsot keresünk majd, ami hóhatár alatt van. Úgysem emlékszik senki, pontosan melyik hegyén történt régen, amit ismételni megyünk. Máris pötyögjük a telefonba, mit szeretnénk. Várunk, és íme. Azt írja egy útinaplós beszámoló… Visa on arrival, harminc napig érvényes, Pestről Isztambulig megyünk, Isztambulból a Pegasus Air repül Dusanbéba, majd onnan belföldi repülő Khorogig, onnan Jeep. Ott megkeressük a legkisebb csúcsot, ahová még én is fel tudok mászni, és bonyolultabb apparátus nélkül felsétálunk. Minden másra itt a MasterCard – somolyog ki a szakállvakargatása mögül. Olyan lazán veszi az akadályokat, mint aki biztos abban, hogy mindig minden a legjobban fog alakulni.

 - Veled van az erő, mi, Luke bácsi? – rázza a fejét az ismeretlen.

 - A valódi neveden szólítsalak, vagy kitaláljak neked egyet? – tereli vissza a szót a normalitás közelébe „Skywalker” apó. 

A merénylők nem szokták maguknál tartani az irataikat. Elképesztő baklövés volna részükről. Emiatt a kézenfekvő tény miatt először el kell menniük egy postafiókhoz, ahol a momentán negatív hősünk régebben letétbe helyezte azokat. Ez is megvan hamar. Haladnak, semmi megnyílás, csak a kötelező táncok. Az a furcsa helyzet áll fönn, hogy az ifjú nevét a kis házban nem tudta meg, az iratok visszaszerzése óta pedig nem kérdezte meg az öreg.

 - A pultnál minden bizonnyal meg fogod tudni a nevem. Mindazonáltal kíváncsi lennék, milyen nevet adnál helyette, nagy szellem – élcelődik vigyorral a fiú.

 - Aga Khan herceg. Így szólítanálak mindenhol, amerre megyünk.

 - Kerge mann! Ha csak egy valaki is azt hinné, hogy önszántamból adom ki magam Aga Khannak, levadásztatnának miattad! Felejtsd el!

 - Ha nem viselkedsz, mindenképpen így fogok tenni – incselkedik félkomolyan a mester.

A „herceg” gyanúsnak találta, célpontja mindig mennyire résen tudott lenni. Már több ízben is, mintha előre tudott volna dolgokat. Most sem hülye; ez az észjárás nagy dörzsöltségre vall. Sok minden utal erre a magas fokú dörzsöltségre. Az aktái szerint a feleség és a férj együtt élnek a kis kert ölelte házban, a feleség, mégis, mintha direkt nem lett volna otthon, és azóta sem tudni róla semmit. Ott volt gyanúsnak a felkészültsége is, ahogy szinte már várta őt a célszemély. Most meg, ez a láthatatlan pórázon tartás terén tanúsított jártasság is. Merénylőnk szerint a feladatul adott méhfil fickó még az utat is előre tudta. Mármint azt, hogy mond valamit, nem az lesz, és úgy, ahhoz képest mi lesz. Mintha előre látna mindent, vagy elérne bármit bárkinél. Az a derű a legnagyobb káoszban is, amit a szufi arc végig mutat, nagyon nyugtalanító az eredetét illetően. Mindegy, szarni rá, betartjuk, letudjuk az ígéretet, aztán szabadok leszünk – gondolja, és úgy dönt, a pultnál is teátrálisan titkolni fogja a valódi nevét az öreg előtt.

Így is tesz; megkéri Méhdit, hogy forduljon el, és nem árulja el a nevét. A sárgásbarna köntösös vénember kifizeti a jegyeket, és következik a szótlan becsekkolás. Poggyász semmi, csak hitelkártya van. Ha van rajta annyi, ruhát, ételt, szállást, mindent helyben kell majd intézni és venni.

 

Azt hitték Isztambulban lesz idejük körbeszagolni, de sajnálatukra nincsen. Csak le és felszálláskor látják; nagyon-nagyon szép.

 - Most így adódott, de majd megnézzük visszafelé – jelzi a jobb jövőbe vetett reményét az öreg, majd mindketten másra gondolnak. Ő arra, hogy jó vége kell legyen a históriának, a fiú még mindig arra, hogy rossznak:

 - Nem tudom, akarom-e érteni, hogy minek megyünk oda, és hova… mindenesetre zavar, hogy nem látok beléd. Az alku rám eső részét tartom, láthatod. Ebből a szempontból szinte mindegy is kinek mi van a fejében. Legyünk túl a baromságaidon, aztán te is tartsd meg a rád eső részt! Ha ez megvan, Allah előtt mindketten becsülettel megálltunk! Az előző mondatod, talán azt volt hivatott jelezni, hogy nem fogod tartani – kéri számon a vidámkodást.

 - Tartani fogom, Aga Khan herceg – heccelődött morc úrral az öreg – Isztambult visszafelé már nélkülem fogod megtekinteni. 

 

Nagyobb részben hallgatnak az úton. Elvannak a büfés kisasszonyos ellátmánnyal, meg a felhők nézésével. Sárgásbarna ruhásunk sokat jegyzetel. A „botját” nem, de a kis füzetét felengedték a gépre. A zatoichi a raktérbe került. Már az is csoda, biztosan nem vették észre, hogy mi az.

Egy nézés az égbe, egy a papírba, aztán firkantás. Benső vívódások ülnek ki az arcra, amik felkeltik az „ellenséges” érdeklődést.
 - Fontos lehet – piszkálja meg útitársát a „herceg”.

 - Neked írok levelet, Aga Khan – támad vissza a firkáló.

 - Mész a francba, persze… mikor kapom meg? – ágál a tisztelt cím.

 - Igen, nos, nem a mostani önmagadnak írom, hanem annak, aki akkor leszel, amikor Isztambult járod be visszaúton – jön a felelet. Mintha így folytatódna azóta is, kicsi ütközetekkel egy világsors eldöntő nagyságrendű összecsapás.

 - Hadd olvasok bele, mutasd – emeli ki a Moleskine füzetkét a patinás tenyérből a fiú. A legutóbb lerótt szakaszba bele is kap a szeme:

„Tudod, amíg nincsenek ők is benne, nem tudják elképzelni, hogy érted, amikor azt mondod, hogy már mindent tudsz, mindent láttál, és mindent átlátsz… és neked nem lehet újat mutatni, és téged már nem tud vonzani egy társaság, egy rendezvény, de még egy ember sem. Csak a feleséged, a macskád, a családod. Egy társaságban olyan, mintha csak a kedvükért lennél jelen, azért nem lépnél le; mintha csak a gondoskodás beszélne a tetteidből. Persze ezt csak te meg Allah, Elohim, Eli, Élő látjátok. Ha ezt így ki is mondanád, hogy neked mindegy… ha meg sem jelennél, beképzeltnek mondanának. Pedig ennek az érmének is két oldala van. Van egy nem beképzelt, valóban illúzióktól megszabadult, nem depresszív, de egykedvű, nem utálós, de „minek menjek oda” változata. Van a depresszió, meg a szent egykedvűség. Nem ugyanaz. Már nem érint, neked nincs dolgod többé ilyenekkel. Már nem neked szól az egész francos mérkőzés. Becsöngetnek, de a te nyálad, ürüléked, izzadtságod, könnyed már nem indul meg a csengő szavára. Pavlov kiesett. A reklámok nem neked mennek, a tévében, már zene sem mehet. Te vagy a zene. Hallottad, láttad, megírtad az összeset kétszer. Minden könyvedet ugyanarról írtad: a legtöbbről. Minek a többi milliárd és milliárd! A tökéletes könyv megíratott, már arról is megíratott pár, hogy a tökéletes könyv megíratott… mindegyik másik csak távolabb vihet. Egy bölcs összeírt száz könyvet, amit a következő emberiségre hagyna. A többit valószínű bűn volna rájuk hagyni. Jobb lenne nekik, ha semmit nem tudnak rólunk, mert ugyanide jutnak. Bár, a hülyeségeinkkel, vagy nélkülük is, nagy eséllyel ugyanide jutnak, mint ahová jutottunk. Ha ugyanabból gazdálkodhat minden emberiség, melyik juthat mégis más eredményre? Mondják: újra ugyanazt a hibát elkövetni, és mindig más eredményt várni, az az őrület előszobája. Esetünkben azonban épp akkor jönne el a hosszú korok első jeles napja, ha az egyik ugyanabból gazdálkodó mégis más eredményt kapna. Kapna? Valósítana meg. Ez az. Kinézetre ekkor is elbukna, de bensőjében győzedelmes lenne. Miként lehetséges ez? Írnék egy nagy könyvet, az elején lenne pár mondat egy csokorban, amik a könyv elolvasása nélkül felháborítóak lennének. Aztán ott lenne a könyv tartalma, majd a legvégén ismét bemásolva ugyanaz a mondat csokor. Ezek akkorra, az egész elolvasása után már nem lennének senki számára felháborítóak. Az emberiségek mindenképp szörnyű véget érnek; mégis csak azok buknak el, akik nem váltották jóra, értelemre, szeretetre, beteljesedésre a bukást. Akik úgy buktak el, hogy áldozatot hoztak, bölcsültek, szerettek is, azok bukva is győzedelmeskedtek. Baszd meg, rohadék társadalom, én már tényleg csak a kedvedért írok társaságnak, megyek társaságba, lépek ki az ajtón a kockaköves térre, ülök vonatra, tépem a szám, kockáztatom az életemet! Baszd meg, undorító társadalom! A benned szenvedő Istenért melózom, a tőled szenvedő lényekért gürizek… néhány érdemes ember is akad ezek között. A sok milliárd szarházi jön nekem eggyel, a lelki csodálatosaknak ingyen vagyok itt. Szerencsétek, hogy Péter csak úgy beereszt a kapun, ha én eresztenélek, egy kurva nagy pofon lenne a kedvezményes jegy! A teljes árú rosszabb. A múltkor megkérdezték, miért állok bele chat-vitákba. Nem azért, hogy a trollokat legyőzzem, hanem a többi emberért, akit a trollok odaokádása elvadítana, és véleményüket befolyásolná. Leszarom a trollkodást… nem érdekel a legyőzésük, már győztem. A többiek érdekelnek… hogy szeretet maradjon az egész, a trollok odaokádása után is. Azért állok bele.”

A megszólított ennél a pontnál néz fel a lapról. Szem hunyorítva értetlenkedik:

 - Ez meg mi volt! Nem mondod, hogy ilyeneket írsz amúgy magánban! Ez a modor nem látszik, amikor jársz-kelsz. Ha fiatalabb lennél, azt mondanám, haver is lehetnél.

 - Majd írd meg könyvben egyszer, idősebb korodban – ajánlja a zugfirkáló.

 - Belőled igen jó túsztárgyaló lenne – reflektál a döbbent arc, mintegy átlátva az aggastyán puhító szándékát – nem fogok megkegyelmezni, papa. Az a helyzet, hogy ha akarnék, akkor sem tehetném – sóhajt mögöttes tartalmat sejtetve. 

Pillanatnyilag ebben maradnak. Tovább jegyzetelés, ablakon kibambulás, egymás tekintetének kerülése, ereszkedés, „öveket bekapcsolni”, leszállás Dusanbe. Az idősebb megkapja a botját, a fiatalabb nem bírja elképzelni, milyen hatalommal bírhat, hogy nem veszik észre: az nem csak egy bot. Mindegy, már neki is jobb, ha sehol sem veszik észre. Jöhet a következő gép, egy belföldi járat, ezen már annyira sem néznek semmit, mint az eddigieken. Khorogban – csak jussanak már el odáig – meg kell majd szállni; aztán semmijük sincsen, amit a gépen ettek, az nem volt étel… meg rendeset aludniuk is kellene, mielőtt hegyet kezdenének mászni. A géphez érnek, felröhögnek:

 - Helikopter? Nem mondod!  

 

A helikopterezés üdítő élmény, de annyira hangos, hogy nem lehet közben beszélgetni. Méhdi a füzetbe irkál, néha odatartja, üzen… bólogatnak, mutatják, hogy „like”… a névtelenünk inkább a tájat figyeli. Biztos a saját hazáját idézik neki. Az utastérben helyiek, birkák, ketrecben csirkék, szálló toll, kikötött csomagok, fegyveres utaskísérő. Ennyit lehet említeni erről. Elég egy teljes napnyi utazgatás a holt fáradtsághoz. A reptérről taxizás, a taxis egy vele szerződött hotelhez viszi a két kedves-ellenséget. Felfrissülés, tea, alvás előtti tépelődés… ki figyeljen kit. Étkező. Méhdi bírja, az úriember majd’ elkókad, elbóbiskol mindjárt. Kitalálja, hogyan ne veszítsen. Beszél, beszél… ezt már a szobában műveli, erőlteti tovább:

 - Na jó, figyelj, ez alapján is, meg amúgy is érdekel, szóval, mutasd, ki vagy! Kihívlak egy kérdezz-felelekre, és az alapján, amiket villámválaszokkal mondasz, eldöntöm, hogyan álljak a kis roadtripünkhöz ezután. Kezdem? Kezdem. Rövid, reflex-válaszokkal gyere:

Mi az emberi lét legfőbb célja? Nem csak valami köztes cél, mi a legeslegmagasabb célja az életnek? És hogyan érhető ez el?

 - Kemény vagy, komolyan.

 - Ne terelj, eljöttem, csinálj a sikerért valamit, gyerünk, vénember – tapsikol erélyesen a bukott végrehajtó. 

 - Isten a célja… és a lét tudatos leélése során, az elme tébolyából a lélek valóságába helyeződéssel „érhető el” – mutatott kezeivel macskakörmöt az öreg.

 - Ez az! Másik… Ki vagyok én végső soron, a változó személyiségen túl, legbelül?

 - Mindenkiben ugyanaz a végső valóság, az eredet – vágja rá a bölcs - a lélek mindenkiben az Egy Abszolútum Világosság, Élet szikrája. Belőle származott el, és hozzá tartozik. Amikor a tudat ebben tudatos, és ebből szemlél, akkor látva lát, és élve él. Amikor a tudat nem tudatos ebben, hanem másba, tompaságba helyeződve szemlél, akkor csak néz, és létezik, és szenved, és kínoz.

 - Jójójó, sok lesz! Mi a Szeretet? Mi a szeretet legmagasabb formája – siet, lendül bele a „herceg”.

 - Isten a szeretet – válaszolja az agg – és Ő a legmagasabb formája. A szeretet nem érzelem, hanem minőség és a legfinomabb rezzenetlen Világosság és Élet… az érzelem-szeretet abszolútuma, az éteri, éltető szeretet. Eros, Phylos, Agape. Eros a testi vágy. Phylos a tudás szeretete. Agape a feltétel nélküli, isteni szeretet.

 - Mi célja a szenvedésnek és az elme tébolyának? Honnan származik a szenvedés és a téboly, hisz úgy tűnik ennek képességét Isten adhatta csak nekünk – sziporkázik a kérdezgető, mintha nem is figyelne a válaszokra, és azok alatt is már a következő kérdést gondolná ki. Ez idegesíthetné is az aggot, de úgy dönt, hogy minek érdekelje. Azt gondolja, ő gondoskodik, mossa kezeit; az a ludas, aki nem figyel. Mondja is a következő választ:

 - Volt egy sorozat, amiben kiderült a végén, hogy Isten skizofrén, és a világok az énjei. Ez esetben betegnek kellene lennie. Isten nem beteg… így ez az elmélet helytelen,

ugyanakkor ez csak az eredeti világra áll. Ha ez szimuláció, a gép lehet „beteg”… de akkor az sem eredeti… a cél pedig az, hogy az abszolút eredetire eszméljünk. Elméleteken, értelmezéseken visszamászva, mindent az egészséges Egészig visszafejtve. Amennyiben ebben az állapotunkban nem vagyunk „valódiak”, abban maradhatunk, hogy bármely verzióból fel lehet ébredni az Abszolút Valóságra. Ezért említem az elme tébolyának illúzió világait, amelyből a tudatnak a lélek valóságára ildomos ébrednie. Alapvetően és eredetileg minden jóra termett, aztán sokadlagos teremtettek tovább teremtettek, amiből bonyodalmak, torzulások keletkeztek. Eredetileg minden jóra termett, a tudatlanság és az abból fakadó tettek, balesetek, mérgezések okán lehetséges csak kín. A természet számára a változásai nem drámák, pusztán a végkifejletbe tartó igaz történet fejezetei.

 - Milyen költői vagy! Tetszik. Na, itt egy sarkalatos: mi az ember szabad akarata? Meddig terjed az övé, és honnantól kezdődik az isteni akarat? Hogyan érvényesíti Isten az akaratát?

 - Szabadságunk addig terjed, amíg mások szabadságát nem korlátozza. Teljes a jóban, és semmi a szándékos rosszban. Isten akarata, hogy a legtöbbre, legjobbra szánja a világot, és az embert. Akaratát abban érvényesíti, hogy a világnak és az embernek megadott mindent ahhoz, hogy az szabadságában a legtöbbre juthasson, saját erejéből. Az embernek szabadságában áll saját, és mások szabadságát korlátozni, de ez esetben nem ad, nem juttat, nem jut többre, és a legtöbbre. Ehhez szívesen hozzáfűznék még valamit, de előbb felnövünk hozzá, megvárjuk, amíg eljön az „ideje". 

 - Mi a meditáció és annak célja?

 - A tudatot az elme tébolyából a lélek valóságába áthelyezés. Nem más entitások, nem illúziók képeit, hangjait… nem a saját képeinket, hangjainkat látni, hallani, hanem a valóságot.

Így szócsatáznak. Teljesen belemelegednek a dologba.

 - Népszerű mondás az, hogy minden, maradéktalanul Egy és sok ember hajlamos azt érezni, hogy ez igaz, így vagy úgy. A kérdés, hogy hogyan igaz ez végső soron?

 - Teljesen igaz. Hehe. Mindenképp így van, de az elme nem élheti át, csak a lélek. Aki az elméjével él, de a lelkétől elfordul, nem fogja megtapasztalni, csak tudni róla.

A fiú lankadatlan. Méhdi titkon jó pontként jegyzi, hogy szóval tartója jó kérdező. A jó kérdezőknek érdemes válaszolgatni. Aki fel tudja tenni a helyes kérdést, abban valóban helye van a válasznak.

 - A Mátrixban Neo nem az elesetteknek segített, hanem azért küzdött, hogy az emberek felszabaduljanak a Mátrix fogságából. Mi haszna hát az álomvilágban tévelygők támogatásának ahelyett, hogy a figyelmünket és energiánkat a saját ébredésünkbe, és aztán az ébredni vágyók támogatásába fektetnénk? Ez olyan mintha egy filmben a gonosz főellenség ellen próbálnánk küzdeni, miközben tudjuk, hogy ez csak egy film. Ha tudom, hogy egy filmben vagyok, az érdekel, hogyan juthatok ki belőle, nem az, hogy a többi szereplővel közösen folytassam a képzelgést – hangzott a csöppet sem villámkérdés.

 - Gondolom, akkor már a válasznak sem kell villámválasznak lennie – évődik az öreg, majd visszafogottabb iramban folytatja – tudod, a keresők magukon segítenek, az ébredettek másokon is. Boldogok azok a keresők, akik másokon is segítenek, pusztán a hitük által, mert még nem láttak, csak hallottak. Az önmegváltást követően megeső szívvel oda fordulunk a nagy megváltáshoz segítségül. De, aki hite, neveltetése, jósága szerint addig is oda fordul segítségül, szintén a legnagyobbal együtt dolgozik. Isteni műveletet hajt végre mindenki, aki gondoskodik, szeret, emel, gyógyít. Akkor is, ha csak kereső, és akkor is, ha már ébredett. Az elsők hit által, a másikak bizonyossággal. A válasz a megeső szív, amely az ébredés egyik ismérve.

Ekképp fejteget, és az ifjú szemmel láthatóan komolyabban figyel.

 - Mi a megvilágosodás, más néven Én-realizáció – kérdezi, és az öregben egyre inkább bizonyságot nyer, hogy a helyzet többé egyáltalán nem reménytelen. Ha egy muszlimot ilyenek érdekelnek, jóra válthatóvá válik a legrosszabb kezdetű eseménysor is. Bár kezdeti megrökönyödését, hogy a fiú verbálisan ennyire meglódult, le kell küzdenie, ráhangolódik a játszmára. Egy muszlimtól életidegen lenne ez a sok nem feltétlenül rájuk jellemző kérdés, de ha belegondol, az úriember nem saját indíttatásból, nem vak hitből, nem fanatikusként érkezett, hanem megbízták valakik, akik saját indíttatásból, vak hitből fanatikusok. Ő maga szabadgondolkodású figyelő lehet, akit senki sem tiltott el a gondolkodástól, a világhálón való böngészéstől. Simán érdekelhetik mindezek. Nem is érdemes meglepődni a tájékozottságán, hithűséget mellőző csapongásain. Ő sem lepődik meg, inkább örül a nyitottságnak. 

 - Minden legvégső értelmét és valóságát megérteni, megtudni, megtapasztalni, megélni – beszél tovább most már egyre nagyszülősebb hangon – ennek következtében az ember együtt érzővé lesz, gyönyörködővé lesz, szeretettelivé lesz, gondoskodóvá lesz.

Egy kérdés, egy válasz, megint kérdés, megint válasz. Egy tűhegynyi hely sem marad közöttük:

 - Ha az ember Istent gondol, említ, miért nevetség tárgya? Mije van azoknak a tömegeknek és egyéneknek, akiknek még vallásos hite sincsen, nemhogy tudása? Láthatóan nagyobb a sötétség, mint eddig valaha volt.

 - Ha a tökéletes történetet ismernék, mindenki szeretne hinni. Érdekek szigetelik el őket tőle. Akik érdekek által elferdített történetekkel találkoznak, nem csodálom, hogy nem tudnak feltétel nélkül hinni. Ha az emberek az élők rejtett történelmére tekintenének, hinnének. Az érdekek a holtak nyilvánvaló történelmét életik velük, és emiatt nem is csodálom, hogy bebiztosítják magukat az úgynevezett tudománnyal.

 - Mi a különbség Méhdi és az ember között, aki megtestesíti? Hol ér véget a bölcs tanító és hol kezdődik a kicsi ember?

 - Méhdi a jobbik részem... huszonötezer-kilencszázhuszonnyolc éves lesz októberben. Néha előengedi Őt a szar, koszos, gyenge felem... és olyankor jobb minden. Én vagyok. Most még csak legbelül és néha kívül, de egyszer majd kívül is folyamatosan. Távolodás a kicsi embertől a nagybetűvel Ember felé közeledéssel. Török-Zselenszky Tamás, örök jelen szkíta-más... török... törő... torok... törő jelensz, ki támasz vagy... turul jelen szkíta-más... mi van még, nemtom, nap, pap, map... papa... napocska, papocska. Török-Zselenszky Tamás az elmében van. Méhdi már az elme és a lélek határán, a küszöbön. Már átlát a lélek valóságába, és elmeséli, mit látott, mit tudott meg. Van, hogy minden részem Méhdi... van, hogy nem minden részem. Lesz, hogy minden részem Méhdi lesz... és lesz, hogy Egy leszek megint.

 - Olyan sok esetben látni, amikor a valódi tanítókban élő kicsinyke ember visszaél a hatalmával, és tanítványait kihasználja valamilyen módon. Bár, a tanítás értékéből és súlyából, amit ad, nem vonhat le semmi, mégis rengeteget tud így ártani. Mit lehet, érdemes tenni, hogyan érdemes erre gondolni? Számos példa van erre… Magyarországon most épp a zalai „Jézus”, stb.

 - Bölcs, ébredett népről lepereg minden alacsonyrendű ismeret és ismeretközlő. Bölcs, ébredett népről lepereg minden alacsonyrendű rendszer, intézmény, testület, szabály, kormányzás, hitrendszer. Tompa nép nem tud védekezni. Arról ismerszik meg, aki valódi tanító, hogy közvetlenül az Égi ingyen kegyelmet árasztja tovább, és azon van, hogy az egész népe bölccsé lehessen. Az egész népét segíti bölcsességre, hogy arról aztán leperegjen minden alacsonyrendű rendszer, intézmény és minőség. Az igazi tanító nem helyetted tesz meg dolgokat, hanem – nem beavatkozva, nem térítve csak felmutatva – olyanná segít válnod, aki maga is megteheti azokat. Nem úgy gyógyít, hogy egyesével kezel, hanem hogy olyanná segít válni mindenkit egyesével, akik magukat képesek lesznek meggyógyítani. A világot képesek lesznek egészségessé tenni. Képesek lesznek nem megbetegedni.

 - Miért gondolod Te és az emberek is azt, hogy a gonoszság Istentől független? Ha így lenne, akkor Isten nem lehetne mindig erősebb nála, márpedig Isten maga a Világosság, ami mindig Győzedelmeskedik. Isten csak hagyja Lucifert játszani, hagyja, hogy megkísértse az embert az elme tébolyával, és nagyon jól tudja, hogy mit fog tenni, hiszen Lucifer az Ő teremtménye. És azt is tudja, hogy az ember esendő és el fog csábulni, de azt is tudja, hogy egy ponton elege lesz az elme poklából, és Istenhez fordul vissza végül. Így a bukás és felemelkedés játéka végső soron Istentől származik, az Ő teremtése és akarata. Hol hát a különbség? Egy hagyományban Sívát teremtőnek, fenntartónak és pusztítónak tartják, aki a világ körforgását teremti, fenntartja és visszavonja. Nem idegen gonosz akarat, hanem saját végtelen Szabadsága által. E mellett van két másik attribútuma is, mely elfedi az Igazságot, és végül felfedi azt. Ez egy sokkal „teljesebb” istenkép számomra, mint az, hogy az Isten csak csupa jó, és minden rossz az ember. Végtelen példát tudunk mondani napi szinten, amiért lehetetlen hibáztatni embereket mégis szenvedést okoznak. 

Folytatás a szám szerint következő bejegyzésben - 

Nincsenek megjegyzések: