2021. január 27., szerda

A Filter Mudra Vol 2. dalai

 

A FILTER MUDRA VOL. II. DALAINAK BEMUTATÁSA

2018.12.02.

ZSELENSZKY - Filter mudra Vol. 2.

01. HÁZSZABÁLY - 03:26
02. FREUDIE - 05:48
03. GYÓGYULTAN - 03:23
04. KISBETŰVEL - közr. 7. Ég/E. H. T. B. - 05:16
05. FÉNYKORUNK - közr. Tom Lumen - 03:01
06. EGY - 04:01
07. MEGHOZZA - közr. 'Lensky Mob - 05:06
08. AHOGY KÉRTED - 04:17
09. VISSZAVADUL - 04:25
10. COACHOLOM - 07:27
11. AKTIVISTIN - 04:28
12. HOLLÓS - 02:24
13. ÁLL A SZÉL - 05:27
14. FÉNYKORUNK - punk - közr. Kovács Pál - 02:42

Teljes idő: 01:01:11

All rights reserved! © Minden jog fenntartva a szerzők részére!
Szerzői kiadás - gondozza Aranyosi Gergely / Operatio Solis
Info., koncertek szervezése: zselenszky.hu 

Török-Zselenszky Tamás: HÁZSZABÁLY Nehogy beismerd azt, hogy létezik mennyország; muszáj lenne attól félned, hogy van pokol! Akinek írnál nem venné; aki venné, annak meg nem írnál verset. A biztonságra elcseréled a szabadságodat. A házszabályra magasról tégy! Hol lehet kijutni erről a bolygóról? Lenyúzzák mind a bölcseknek bőrét; felöltik, aztán jól kipusztulnak. Akinek írnál nem venné; aki venné, annak meg nem írnál verset. A biztonságra elcseréled a szabadságodat. A házszabályra magasról tégy! Hol lehet kijutni erről a bolygóról?

Az első két dalban nincs sok hangszer. Utána egyre több, és intenzívebb a hangzás. A Házszabály egy olyan kezdés, ami megmutatja, hogy nagyjából milyen lendületű lesz az egész összeállítás. Zselenszky féle grunge. A VOL. I mélázósabb, középtempósabb volt, a VOL. II pedig táncolósabb, húzósabb, lendületbe hozós.
A szöveg ugyanígy tesz. Mély, felismerésekben gazdag, filozofikus, bölcseleti költészet. Beszólós dupla album. Beszólás, csipkelődés, bekérdezés, kóstolgatás, felismerés, átvilágítás, leleplezés, átlátás, kritika. Akik most uralkodnak, csak árnyképei azoknak, akiknek kellene. Amilyen világ most van, csak árnyképe annak, amilyennek lennie kellene.

Török-Zselenszky Tamás: FREUDIE Ez van, Kürosz. A lábnyomodban szépen összegyűlt a véres sár. Pár száz éve nem születik ember. Pulzus nélküli minden nyár. Eszmék, mint a rossz kapcsolatok úgy mennek, ahogy jöttek; épp úgy, ahogy velünk csaltak, úgy minket - mással minket. Írd, mondd, hülye századom! Csodálkozol mért nem kell tőled semmi. Így most, hülye századom, biztos lehetsz abban, hogy valóban égi a csókom. Ugyan, Freudie! Mondd csak, mit vélsz látni a kor testnedves Rorschach-tesztjén? Tényleg megy most - egy tanács nem kér enni - frankó az Armageddon-kötvény! Eszmék, mint a rossz kapcsolatok úgy mennek, ahogy jöttek; épp úgy, ahogy velünk csaltak, úgy minket - mással minket. Írd, mondd, hülye századom! Csodálkozol mért nem kell tőled semmi. Így most, hülye századom, biztos lehetsz abban, hogy valóban égi a csókom. Ég-Úr! Józanon már sejtem mit kéne tenni. Ha részegen is jónak tűnik, kiállok. Ó, a tolvaj, gyilkos kell, hogy védje országod; hát, hogy van az, hogy a tisztes polgár nem áll ki?!

A lemezen van pár régebbi szerzeményem is; ez is ilyen. Megpróbáltuk már a 'Lensky Mobbal, zenekaros hangszereléssel megvalósítani, és gyanús, hogy játszani fogjuk a jövőben, mert elég nagyot szólt. A 'Lensky Mob a soproni zenekarunk. Nagy rá az esély, hogy a Filter mudra VOL egy és kettő anyagából sok dalt velük fogunk közönség elé vinni, nagy színpadokra adaptálni. Megvallom, egy évig kerestem olyan gitárosokat, akik vállalnák, hogy eljátsszák a 2018-as dalokat, és mindenki igent mondott, majd két hétre rá visszamondta azzal az indokkal, hogy leszedhetetlen, és eljátszhatatlan az anyag... és megtisztelő a felkérés, de nem tartják magukat alkalmasnak. Volt aki nem is mondott semmit, csak azóta nem tudom elérni... hehehe. A 'Lensky Mob faszagyerekekből áll... akik grunge-on nőttek fel, szóval megoldják. Külön anyagunk is van, de tuti kiszemezgetjük ezekből is, amiből ki lehet hozni a dögöt.

A Freudie zenéje is összetett, akrobatikus gitár alapú, hehe. Rearview mirror-os kezdet, Outshined-os folytatás... megtekerve-csavarva. A szöveg kifejti mióta szar az egész, és hogyan szar. A költői én már sejti mit kellene tennie, de még részegen is át kell gondolnia.

Török-Zselenszky Tamás: GYÓGYULTAN A kihűlt ügyek vizsgálója épp a hajszát rekonstruálja. Az áldozat olyan, aki más kárán nem akart győzni. Nincs ki ne szabadságharcban pusztulna. Túl sok ki nem tud erről, s úgy hull porba. Világom! Térj aludni, s ébredj gyógyultan! A kormány Münchausen-proxy a nép meg, Helsinki szindróma. Történelem utáni embert, szar vallások előtti vallást akarunk! Nincs ki ne szabadságharcban pusztulna. Túl sok ki nem tud erről, s úgy hull porba. Világom! Térj aludni, s ébredj gyógyultan! Ez a rend elhiteti a középszerűvel, hogy még lehet belőle zseniális gyilkos. Felejtéskultúra.

Tujmer Zoltán, aki a közösségi oldalakon Béla Ló néven van jelen, és akit általában Bélának, vagy Lónak szólít az ismeretségi köre, a VOL. II albumon több dalban is cajon, jug, cin-cin, és egyéb mesterként szerepel. Ezek a hangszerek nem tűnnek veszélyesen erőteljeseknek, mint pl. egy teljes dobfelszerelés, remélem azért sikerült úgy megkevernem őket, hogy legalább akkorát szóljanak a dalokban! Ló barátom odatette a dolgokat rendesen.
A dal egy gyorsabb, borúsabb grunge tétel. Bírom Slash szólóit - ki nem - és volt egy szólóalbuma régebben, a It's five o' clock somewhere, Mike Inezzel - A.I.C. - ami hatással volt rám, és beleszólóztam a hatást ebbe a szerzeménybe. Szögelős grunge rock lett. A két albumon mindent én írtam, és 90%-át én is játszottam, kivéve néhány dolgot, amit a vendéglistában feltüntettünk. Szeretett barátaimat hívtam el vendégszereplőnek; aranyosak voltak, vállalták, és tündököltek.
A szöveg társadalomkritika, olyan mint egy diagnózis és egy követelés egyben. A nép túszul lett ejtve, és a túszejtővel rokonszenvez... a túszejtő pedig Münchausen-proxi szindrómás.
Ezt úgy képzeljétek el, hogy mondjuk van egy anyuka, aki azért mérgezi a saját gyerekeit, mert akkor rá lesznek utalva, és kezelheti azokat. Így erőszakolja ki, hogy tőle függjenek. A vége természetesen a gyerekek halála.

Török-Zselenszky Tamás: KISBETŰVEL Bűnért sorba állni. Hazugságtanból vizsgázni, és sárdobálva várni a tisztulást. A békéért csatázni, a szentségről vitázni, és feltételhez kötni, hogy megbocsáss. Közben C jelmezt öltött B-k ölnek A-kat, hogy A-k, meg C-k egymást marják míg kifosztják Őket. A minőség holt bárány; ég a mennyiség oltárán. Csak kisbetűvel írható az ember, míg a jóra lusta. Szomjúságot inni. ami létezik, tagadni; de mindenáron hinni, ami nincs. A félelemtől félni. Ami elmúlt, abba veszni, s ami el se jött még, amiatt nem élni a jelent. Közben C jelmezt öltött B-k ölnek A-kat, hogy A-k, meg C-k egymást marják míg kifosztják Őket. A minőség holt bárány; ég a mennyiség oltárán. Csak kisbetűvel írható az ember, hisz' a jóra lusta.

A 7. Ég - Eleven Hold Tribute Band csak Eleven Hold dalokat játszik, de egyszer megpróbáltam, és vittem nekik egy Kisbetűvel című dalt, hátha megcsinálják sajátként. Elkezdték... de aztán nem lett semmi, így most rátettem erre a lemezre. Külön felhívom a figyelmet Kondics Tündi kisasszony hegedűjátékára.
A zene olyan Stareing at the Sun-os... de kicsi Led Zepp csavarással. A szöveg korrajz. Leleplezi a hibás folyamatokat. Gyerekkoromban már úgy voltam, nem igaz, hogy a felnőttek nem látják, nem tudják, hogyan kellene itt élni... amikor én, a kisgyerek is látom és tudom! Ez azóta sem változott; ugyanígy állok értetlenül. Ugyanúgy kisgyerekként, ugyanúgy tudom, látom... és a felnőttek ugyanúgy nem látják.

Török-Zselenszky Tamás: FÉNYKORUNK Morr nyüsz nyüsz morr morr; persze férfias nyüssz és metal, progresszív morr. Nem hall, nem lát, nincs beszéd! Mire az összes űrszemét a légkörbe lép, és elég egy jobb embert klónozunk tenyér dörzsölve jó Mihály, meg én. Ez már a legrosszabbként is erényes lesz úgy is, ha elengedi magát. Nehogy ma is csak a látszat legyen más: kutya, frizbi, deres irtás! Talán felnézve még elkapom, veled visszakövetjük, húgom... koszréteg lepte közös aranykorunk; fénykorunk. Bocs, de hiányoztam, amikor a pontot tanultuk. A kikötőknek alárendelt hajók meg álmukban a világ szélén lezúgtak, míg a sárkány fogai közti maradékból egy jobb embert klónoztunk tenyér dörzsölve jó Mihály, meg én. Ez már a legrosszabbként is erényes még úgy is, ha elengedi magát. Nehogy ma is csak a látszat legyen más: kutya, frizbi, deres irtás! Talán felnézve még elkapom, veled visszakövetjük, húgom... koszréteg lepte közös aranykorunk; fénykorunk.

Ez a dal két változatban is felkerült. Ez az unplugged verzió. Megírtam a dalt, aztán megkerestem Tom Lumen barátomat, mi lenne, ha közösen tolnánk. Hozzánk költözött két napra, a kezeihez igazította az alapot, és fel is vettük. Szuper érzés amikor baloldalon egy világklasszis gitározik, jobboldalon pedig Te... hehehe! Öröm volt. Emlékszem, megnyomtam a rec gombot, felénekeltem egyben a dalt, elküldtem Tomnak, hogy megmutassam, kábé ilyen lesz majd a végén. Aztán úgy alakult, hogy a munka során a sok meghallgatás miatt már megszoktam a mutiba felvett éneket, és úgy döntöttem nem cserélem le. Azóta is úgy van.
A zene Ed Sheeran-os, csak Tom Lumen kiteljesítette. Benne van a punk érzet is, ezt prezentáljuk a VOL. II utolsó dalával, ami ennek a punk változata. Cobain szerint a grunge a punk-ból fejlődött ki. Most is utána akartam érezni ennek, mint az Eleven Hold idejében is párszor.
A szöveg játékos, mesés, mitologikus. A főhős a szerelmével sétál, és a világ mögöttes tartalma, oka, jelenségei foglalkoztatják.

Török-Zselenszky Tamás: EGY A rabság, csakis a rabság relatív; a szabadság bizony, a szabadság abszolút. Földrengés esetén kérem, lebegjen! Csók közben imádkozó, sejtem, nincs - a betűtészta összeáll szitokszavakká - ha eddig nem volt, leszek én. Bal szemmel lát, és jobb szemmel néz. Ő ÉL mindenben, és minden benne él. Felébred mindenben, és minden benne. Remélem, adtál számlát mindig a kínzószerekről! A legalsó világig is lekiált. Tudja, van, aki szabadidőben, ha nem látja senki, úgy is az Égre, az Égre gondol.
Ahol mindeközben: két vakondok és három nyuszi bajszos, pöttyös sólyom ugrott át Kurt Cobain fejéről Jimi Hendrix pocakjára, majd vissza. Le és fel; felről le. Vissza.

Csodalény feleségem Franken Vi alkotta mindkét lemez borítóját. Övé ebben a dalban a kedves monológ is, és a Hollós c. track-ben a csellót is Ő játssza. Báró Meselényi család vagyunk.
A zene lendületes, kicsit már recitálós is. Az egy gitáros koncerteken is vannak táncolós emberek, akikre sokat gondoltam a VOL. II megírásakor.
A szöveg a mennyről, Isten mibenlétéről filozofál... közben felötlik benne, imádkozott-e bárki is szerelmeskedés közben. Nos, ha eddig nem, akkor majd Ő.

Török-Zselenszky Tamás: MEGHOZZA Ez egy modern kor, a pénzért, ha vizet iszol, is p/bort kell, prédikálj. Hogy’ légy ugyanúgy hadvezér, és szent, hogy dalod végül meghozza az esőt? Nem adod könnyen a tévedést, persze, ha adnék érte pár félrement dogmát… Ez egy modern kor, a jóért is, sátánok elé kell benyújtani a tervet. S, hogy a léghajód felérjen, ballaszt tested lenn hagyod. Nem adod könnyen a tévedést, persze, ha adnék érte pár félrement dogmát… Többet felejts, mint sejtettél, elme menj… lélek jöjj! Törj a tükrön át! Ami ellen kikelsz, az ejt majd rabul, tanulj inkább felhőül, csillagul! Ami ellen kikelsz, az ejt majd rabul, légy menny/ég emberül, föld meg angyalul!

Ez egy nagyon régi szerzeményem, ami sosem lett felvéve. Eredetileg angolul írtam, és a 'Lensky Mob dala lett. Végül magyarul került fel erre az albumra.
A zene könnyed A.I.C.-s grunge. A szöveg arról szól, hogy az emberek milyen nehezen engedik el a tévedéseiket. Nem az igazat akarják, csak azt, hogy nekik legyen igazuk. A lustaság, és ez viszi sírba a világukat. Nem mások hibáival kellene törődniük, hanem a saját erényeik pallérozásával.

Török-Zselenszky Tamás: AHOGY KÉRTED Szíveden viseled, szádon tartod; számon tartom, nagyanyó, de nem úgy választok iskolát, ahogy kérted. Hogy volt: "A hentesek nem éheznek, fiam az légy! Herr doktor sose' betegszik meg, én úgy tudom az se rossz. Virág, pia mindig kell a temető mellé, meg a templom mellé. Na, ezek. Amikor embert fog enni, majd senki sem affektál. Háborúban nincsen vegán. Ezek gyengék! A hentesek nem éheznek, fiam az légy! Herr doktor sose' betegszik meg, én úgy tudom az se rossz. Fenntartható bio nej, közönséges házi férj. Bejövős, nyamm nyamm nyamm! A kertben a bölcs hiába ugrál, ha a házban néhány kurafi diktál! A hentesek nem éheznek, fiam az légy! Herr hóhérral nem kötekszik senki úgy tudom az se rossz. Virág, pia mindig kell a temető mellé, meg a politika mellé!"

---
"Próbáld meg ezt, amit mondtál, ezt a szakrális mulatóst! Én mindig mondtam neked, hogy csinálj slágereket, menj el a Lajcsihoz, aztán ha már mindenki szeret, ha sokan szeretnek, akkor már azt csinálsz amit akarsz!"

Játékos, lendületes zene. A szöveg azt jeleníti, amikor a gyereknek a nagyszülő elmagyarázza, milyen szakmákat érdemes választania, és azokat miért. Megtörtént események alapján... hehe. Juhász Péterrel, akit a Hunnia pultosaként ismertem meg, egy részegebb hajnalon kitaláltuk, hogy eljön, és basszerozni fog majd valamiben. Igen csak rácsodálkoztam, milyen frankó a hangszerén. Jó ember e nélkül is, de lehidaltam, hogy ráadásul basszuson is így tud. Ebben és az Aktivistin c. tételben lett a vendégem.

Török-Zselenszky Tamás: VISSZAVADUL Már régen mindent láttam, de most, a kedvedért bekopogok, rendben, legyen így! Mint, a kijárási tilalom idején a hajléktalan; húzódom feléd. Híven tiéd. Bizony, szüntelen ítélet alatt állunk Te, meg én. Tudom, van jobb, akit vársz, de addig eméssz bűnt velem, és üvölts tisztaságot! S ölelésünkben szűzzé válunk ismét. Pandora szelencéje alján maradék borzalomként nyüsszen a remény. Magam számára is észrevétlenül mint bölcsőd hadd legyek míg összedűl ez a tákolt Éden... ez a fonnyadt Éden! Bizony, szüntelen ítélet alatt állunk Te, meg én. Tudom, van jobb, akit vársz, de addig eméssz bűnt velem, és üvölts tisztaságot! S az ölelésünkben szűzzé válunk ismét... míg a búza visszavadul... fogadj el fiadul... testedbe véredül... míg a búza visszavadul!

Fekete-Cseri Szilárd, és felesége Zsuzsa VOL. I-en is ugyanezeken a posztokon szerepelnek, mint ebben a dalban. Az Ugat, és Visszavadul c. dalokat egy napon rögzítettük, de elosztottam őket a két lemezen.
A Visszavadul egy szerelmes dal. Azonban nem pusztán egy lányba való, hanem az égi, abszolút nőbe szerelmességről szól. Egyszer a Tilos rádióban azt nyilatkoztam, hogy minden nő Jézusba szerelmes, és minden férfi Szűz Máriába. Az interjú csak felvétel volt, amit végül nem játszottak be. Aki készítette kikérte magának, hogy ez blaszfémia... én meg, mondtam neki, hogy akkor kinyalhatja a s..ggem, és kimentem. Erre a managerünk annyit tudott elérni, hogy ne adják le a felvételt.
Ma is ugyanígy gondolom. Akkor sem rosszindulatból gondoltam ugyanígy. Mindenki a tökéletest keresi, és végül beéri kevesebbel. Én azt mondtam magamnak, nem vagyok hajlandó beérni. A nőség abszolútumának énekelem a dalt. Egyedül a feleségemben leltem hozzáfoghatót.

Török-Zselenszky Tamás: COACHOLOM Egy zöldvillanással véget ér egy "einz für mich einz für dich" szenvedély. Golyó ütötte lyukak a templomban. Amire legjobban vágyom ingyen van. Közben a vízöntő, amit nem kell összemossa, meg Seth. Csak valódinak valódi a párja; külön-külön is teljes, de együtt egész. Korunk a hülyeség rabszolgája. Fejet csóvál a hájban oldódó, vérrel megkent, zakkant idő. Zuhanok éppen, bocs, ha csúnyán írok! Közben egy új "felszálló" hordja Buddha mezét. Kócolják a szívét, és coacholják a fejét. Ma ez a minőség; a buszra száznak fel kéne szállni ahhoz, hogy ne legyen rajta senki. Ez egy jó közösség: eljárunk egymást eltemetni. Ó, mi bamba istenmorzsák! Az elme téboly. A lélek valóság.

Nirvanás alap megtörögetve. Ugrálós szerelmes. A végén a világjáró vándor Osbáth fivérek játszanak közel keleti zenét autentikus hangszereiken. Erre még kiabálok egy üzenetet.
A dupla albumnak tekinthető, 2018-ban kiadott Filter mudra VOL. I-II a Máni című oud - ének egytételes művel kezdődik, és ez a kisebb keleties zenerész a visszhangja, tulajdonképpen. Összeköti a feleket.
A szöveg egy fejcsóválás. Hogyan is élnek a maiak; hit, és bölcsesség, és erény nélkül... és közben eljátsszák a Buddhát... meg, coach-okra hallgatnak, meg politikusokra... akik csak kifacsarják Őket.

Török-Zselenszky Tamás: AKTIVISTIN Medicin labda nagyságú már a mája. Mindig köpésre áll a szája. Tüntet a kötelező nyilvános szoptatásért, a virágoknak fiú nevet adásért. Tudja mi a frankó. A mellkasomban fehér Nap van, a közepén fekete lyuk. Ott verébhadként megjelent Ő, s az énekesmadár kihullt. Ott repül! Eurovíziós helyet Japánnak. Emberi jogokat az amőbáknak. No, meg tiltsák be a Sir David Attenborough féle növény növénnyel, meg állat állattal pornót! Nem is beszélve az állat növénnyel... fúj! A mellkasomban fehér Nap van, a közepén fekete lyuk. Ott verébhadként megjelent Ő, s az énekesmadár ment. Kizökkent az idő. A picsába, hogy Ő született helyre tolni azt!

A dal egy tempós tétel, amely az aktivista embertípustól irtózásról íródott. Próbáltam viccesen fogalmazni, de köztudottan nem vagyok vieces.

Török-Zselenszky Tamás: HOLLÓS Ugyanazt álmodtad mint én; ugyanazt álmodtam mint Te. A mélységek alatt, a magasság felett. Egy holló, mi sohasem száll le csőréből lapokat szórt ránk. Hegyméretű mikroszkópok. A zajt túlharsogja a csend, s mi őszbe fordulók már színpadi súgók vagyunk. Egy holló, mi sohasem száll le csőréből lapokat szórt ránk.

Meselényi Nyúl Ví csodalény az ihletője az egésznek. Arról szól, hogy közös látomásban láttuk, ahogyan egy mitikus lény könyvlapokat szórt ránk. Közös élet, közös hivatás... egymást kiegészítve, és segítve. Elhívás-élmény.

Török-Zselenszky Tamás: ÁLL A SZÉL Egy jégvirágos ablakot hagytál. A bánat kaviccsal dobálja; hív le játszani. A kabátujjban nyár van - még én fújtam bele, mikor a Sóska Cukrászdában ízlett a 'Gyere álld el a' szelet... gyere álld el a szelet! Álld el! De végül sehol akartál lenni. Pár emlék köpköd tökmaghéjjal szemen. A pejlovunk nélküled jött vissza... de ez egy ilyen bolygó: kettős könyvel. Már csak pisztollyal ülnénk egy asztalhoz. Elvis él és jól van, vak szemtanúk előtt bizonygatja is a villamoson. E vallássérült korszak, míg demokráciát visz a mennybe, én így hagylak itt, ahogy a legszebb voltál a legkedvesebb napon... a legkedvesebb napon. Már hűl a nyomod, de még mozog utánad a levél. De végül sehol akartál lenni. Pár emlék köpköd tökmaghéjjal szemen. A pejlovunk nélküled jött vissza... de ez egy ilyen bolygó: kettős könyvel. S Te végül a senkim akartál lenni, s már áll a szél... már áll a szél... már áll a szél... már áll a szél. Mire besötétedett, lásd, az égbolt addigra kiderült! Mire tele lett Veled a szív, a fejünk addigra kiürült. Mire besötétedett, lásd, az égbolt addigra kiderült! Mire tele lett Veled a szív, a fejünk addigra kiürült.

Befejezésnek tettem be két teljes zenekaros nótát. Az Áll a szél-ben Horváth Ottó a 7. Ég - Eleven Hold Tribute Band dobosa dobol. A zene olyan zselenszkys grunge, a szöveg valaki elveszítése utáni időszakról szól. Van a Provisorium c. nagy sikerű dalom, azzal a szituációval cseng össze. Az embernek fel kell dolgoznia az elfogadhatatlant is, és méltósággal, bölcsességgel, szeretettel ildomos kijönnie abból, amiből lehetetlen.
Amikor sikerül, rájössz, hogy az élet csak segített, mert nem voltál jó helyen.
Ahhoz, hogy ott légy, ahol lenned kell, ahol a legtöbbet adhatsz a világnak, és ahol a legjobb ember lehetsz, mert a legjobbal lehetsz... ahhoz mozdulnod kell. Ha nem mozdulsz, a Föld mozdul ki alólad, hogy a jó helyen lehess.

A lemezek megvásárolhatók ezen a linken.

További cikkek, interjúk, ajánlók ezen a linken.

Köszönjük a közösségvállalást! Találkozzunk a koncerteken!

-----------
A Grungery évértékelőn az év 10 legjobb lemeze között.
https://grungery.hu/grungery-evertekelo-2018-bobal-kati-kiss-akos-pinter-miklos/

Nincsenek megjegyzések: