2021. január 26., kedd

HammerWorld - Grungery különkiadás

 

ZSELENSZKY A HAMMERWORLDBEN!

2019.07.05.

Abban a megtiszteltetésben lett részünk, hogy Zselenszkyt beválasztották a magyar grunge történelem jeles figurái közé. Köszönet érte a Grungerynek, és a közönség kitartásának.

Nagy interjú, top 10 kedvenc lemez, Filter mudra lemezkritika 9/10-es értékeléssel a 2019. májusi HammerWorld hasábjain. Grungery Magazin melléklet, grunge történelmi különszám. Deep Seven válogatás CD a hazai grunge krém felvonultatásával.

Történelmet írtunk. Köszönet Pintér Miklósnak, a zenésztársaknak, a befogadóknak, a közönségnek!

A koncerteken találkozunk!

-----

- A benned élő költő mennyire örül annak, hogy zenével kíséred, voltak-e olyan életszakaszaid, amikor választanod kellett a két kifejezési mód között.

Elsősorban költő vagyok, aki csak azért kezdett el zenével kísérni szövegeket, mert erre a korszakra kevésbé jellemző, hogy a sokaság csak úgy szárazon és magától verseket olvasgasson. Zenével ehetőbb az üzenet, és számomra az üzenet fontosabb mint a körítés. Ha azt akartam, hogy sokan halljanak verset, elénekeltem nekik. A zenélésből akármikor ki tudnék szállni; elég nekem az otthoni örömködés is; azonban az írást egyelőre képtelen lennék feladni. Talán ennyi a különbség a kettő vonal között, de szerencsére senki nem kért, kér rá, hogy bármelyiket is feladjam. Ezek együtt egyszerre szórakozás, szolgálat, örökítés, felmutatás, népművelés, öröm, munka, hivatás, és önkifejezés.

- A szerelem, az ember mint egyén és feloldódás a másik lényében nagyon erősen kiüt a verseidet és soraidat olvasva. Tudnál nekünk mesélni az alkotási folyamatról, mi inspirál...egyáltalán volt-e olyan pillanat, a legkorábbi ami berántott téged erre az útra...

A honlapomon mindenről tájékozódhat, akit ezek részletesebben érdekelnek. Más a dalszövegekben, és más a versekben. Filozófiai műveket is írok, épp most jelent meg a legutóbbi. Más-más munkamódszerek. A vers egyszerre születik. A dalszövegeket egy noteszbe összegyűjtött ún. kulcsmondatok, ötlet-mondatok összerakásával írom. Sokat utazom, és a rengeteg beszélgetés során eszembe ötlő szöveg ötlet bele kerül egy füzetecskébe, amiből aztán szemezgethetek, amikor elkészül egy zenei alap. Előbb lesz a zene és az énekdallam, és később a dallamra bűvölt, és kulcsmondatokból egybegyúrt, gereblyézett, nyesett, kiegészített szöveg.
A filózó könyveimet úgy írom, hogy a vázlat megírása, és a fejben átgondolás több időt vesz igénybe, mint maga a megírásuk. Mire írni kezdem őket, hónapokig rágom magamban az elképzelést, és minden részletet kitalálok. A megírásuk már sima ügy.
Természetesen nem elég, ha valaki rímelni tud, vagy elég szókincse van a verseléshez; azt a számítógépek is tudják. Bölcsesség, empátia, szeretet kell hozzá... kinek mennyi van ezekből, ahhoz mérten különbözik a műveik mondanivalója, színvonala, minősége, és hatása is. Teszteljenek!

- Rengeteg mindent csinálsz. Hogy állsz ennek a megmutatásával? Mennyire fontos az életedben a siker, hogy definiálod a sikert?

Az Eleven Hold együttes idejében celebek is voltunk, de nem igazán illettem abba a közegbe. Nem hiányzik, és nem fenyeget annak a veszélye sem, hogy újra bele kerüljek. Hányni mennék maximum. Az E. H. előtt is H.C-t, meg grungeot játszottam, azóta is azt játszom. Akik ismernek, szeretnek, azokat várom a koncertjeimre. Járom az országot, a könyveimet Aranyosi Gergely barátom segítségével kiadom, teszem amit kell, örülök, hogy megtehetem. Ez már siker. Tisztában vagyok azzal, hogy még sok generáció elvegetál itt mire valamelyik felkiált, hogy "f..ck, hogy a francba, hogy volt itt egy ilyen csákó, és mi b..szottul le se sz..rtuk." Attól én még nyughatatlanul írok, felveszek, kiteszek, kiadok, fellépek és őszülök, mert nem közvetett jutalmakért csinálom mindezt, hanem benső indíttatásból. A könyveimet sem csak kitalálom, hanem azt írom beléjük, aki vagyok; ha nem én lennék mindaz amiket leírok, kizárt, hogy le tudnám írni egyáltalán. Az, hogy leírom mindezeket, azt jelenti, hogy azonos vagyok azzal, amiket leírok.
A siker számomra az, hogy szépen gyűlik egy olyan életmű, ami egyre fajsúlyosabb, így egyre biztosabb vagyok abban, hogy igazi, kemény betáplálást jelent a grunge történelemben. Ugyanígy a könyvekkel. Már megváltoztattam a világot, csak még nem tudja... de nemsokára rájön, és les majd, hogy mitől fáj az arca.
Ami csodás lenne, az a sajtóban egy kis hátszél, de látod, így is az vagyok aki vagyok, és így is beteljesítem, amit be kell. Így állok a megmutatással. Ha nem lesz rádió, tévé, nem lesznek lapok... én akkor is leszek. Eddig sem voltak, eddig is voltam.

- Mennyiben változott a hozzáállásod a művészethez, a művészetedhez az évek alatt? Van-e olyan, amit fontosnak hittél korábban és mégis, mára mintha nyomtalanul eltűnt volna, vagy súlytalanná vált?

Bővebben talán abban a portréfilmben mondom el a választ erre a kérdéskörre, amit ezúton ajánlok is. A címe: Kisbetűvel nap. A honlapomon a 'videók' menüpontban van, nézze meg, akit érdekel. Röviden is mondjam?
Inkább a világ viszonyul másképp az idősebb költőhöz, mint a fiatalhoz. Komolyabban veszi. Régen a fiatal zenészt keresték jobban, és a fiatal költőt kevésbé. Most az idősebb költőt, filozófust, írót keresik jobban, de mindig rácsodálkoznak a zenész-énekesre is, amikor a koncerteken szembesülnek, és mondják nekem, hogy "jé, ez rendesen odab..sz, nem is gondoltuk. Hol voltál eddig, ember? Csináljunk már egy közös képet!"

- Milyen a Zselenszky rajongó? :) Szerinted kihez szólsz, kinek ajánlod magad (opcionális kérdés)

Már az Eleven Hold idején is megkaptam, hogy merek a közönségben lenni a koncertek előtt, és hogy merek a színpadról előre lemenni, és nem oldalt az öltöző felé. Erre mindig azt feleltem, hogy akik a szövegeimet ismerik, értik, szeretik, azok biztosan jóra törekvő emberek, így nyugodtan lehetek közöttük. Most is ezt válaszolom. Nem limuzinnal közlekedem, hanem vonattal, villamossal, metróval... és akik nap, mint nap oda jönnek hozzám egytől egyig rendes arcok. Olyan munkásságom van, amit vagy ignorál, utál valaki, mert nem érti... vagy szereti, mert foglalkoztatja, és megérti, átérzi. Emiatt az egyik csapat azt sem tudja, hogy létezik egy Zselenszky egyáltalán, a másik csapattal pedig tuti, hogy sok közös pont van bennünk, és mindig kellemes élmény ha leszólítanak.
Kihez szólok? Mindenkihez, de egy furcsa helyzet, hogy akiknek a legnagyobb szükségük lenne az üzenetre, pont azok, akik nem hallgatják, nem olvassák. Hehe.

- Mesélsz nekünk kicsit meghatározó találkozásokról, amik formálták a hited, ízlésed, művészeted?

Szerelmek, könyvek, lemezek. A zenésztársak a legmeghatározóbbak. Akármilyen vége is lett ezeknek a zenekaroknak, a zenésztársakkal együtt nőttünk bele a legnagyobb szerepekbe, fel a legnagyobb színpadokra, be a köztudatba. Hála értük, és nekik. Most a soproni 'Lensky Mob, a szombathelyi Hetedik Ég, és a budapesti Zselenszky Band az aktuális nálam. Különböző grunge vonalak, csodálatos zenésztársak. Más-más világ, ugyanaz a grunge az égisz.
Az embert megkérdezik néha, visszamenne-e újra gyereknek, onnan újra élni mindent. Én nem mennék. Olyan hülye, mint voltam, nem akarnék ismét lenni; ha pedig ezzel a tapasztalattal, "bölcsességgel" - hívjuk annak - kellene újra élni mindent, tuti mindenkinek bevernék egyet, és kiraknának mindenhonnan, vagy lecsuknának. Nem bírnám, hogy ne mondjam meg nekik, mi az egyenes és élő ahhoz képest amilyen sz..rban tapicskolnak, és tapicskoltatnak másokat.
Ma le tudom írni egy versbe, egy dalszövegbe, egy könyvbe... de akkoriban csak verekedni tudtam volna, és leordítani mindenki fejét.
Hamvas Béla, Lénard Sándor, Exupéry, Süskind, sokan mások... a metal és a grunge.

A hitem? Saját világképem van... a könyveimben, szövegeimben, verseimben megtalálhatja bárki.

- A grunge és te (ez a kötelező kifejtős :)

A grunge volt az első vonal életemben amit képmutatás nélkülinek láttam. Póló, farmer... ötletes, de nem cicomás alapok, egyenes beszéd, körítés nélkül, sz..rakodás nélkül. Zsigeri önkifejezés. Számomra fontos, hogy egy zene szép is legyen, ötletes is, érdekes is, szabad; és a grunge mind a négy egyszerre. Cobain azt mondta, hogy a grunge a punkból ered; közvetlenül biztosan. Szerintem felfedezhető már Hendrix vagy a Led Zeppelin dolgaiban is, mintha már ott meg akart volna születni, de csak Kurt és a többi nagy öreg alakoskodás-mentessége, keveset akarása tette később igazán lehetővé. Sokan vannak, akik eljátszanak, és játszanak grungeot, de akik maguk a grunge, és így önmagukat adva már grungeot lélegeznek ki, azok kevesen vannak. Ez a dolog vagy belülről testesül kifelé, vagy csak színjáték.
1995. óta, a Hetes Körzet zenekarral kezdve, számos formációban próbálkozom a megélésére. Szerintem az ezer év alatt egy best of lemeznyi igazi grunge már talán összejött. Kurt azt mondaná, ez az egész hülyeség, és nem is létezik, és nem is számít. Ehhez tartom magam... csak vagyok, és csinálom, és ha nem kepesztek, és úgy is az jön "ki a lyukon", akkor rendben vagyok.

- Mit jelent neked a Filter Mudra? (Vol 1 és Vol 2 is). Hogy kapcsolódik a téged nem ismerők mindennapjaival?

Ők sehogy sem kapcsolódnak hozzá, max. száz év múlva egy múzeumban. Kár. Róluk is, nekik is szól... egyelőre ennyi.
A Filter mudra dupla CD egy üzenetbomba lett. A fő-, és érezhető különbség az eddigi szólóalbumaim és közte, hogy ennek az írásakor boldog voltam. Benne van a feleségem iránti rajongásom, szeretetem, szerelmem. Érdekes tanulmány lehet ennek a jeleit vizsgálva áthallgatni a dalokat és keresni, hogy grunge maradt-e a grunge ettől a boldogságtól, vagy károsodott tőle. Ő rajzolta a borítókat is, és Ő volt akinek először megmutattam egy-egy felvételt. Az Ő arcát figyelve tudtam meg, hogy hatnak-e a szerzemények, vagy nem. Hatottak.
Emlékszem, még általános iskolás voltam, amikor azt álmodtam, hogy van lemezem, és fellépek, és furcsa lemez volt... nem nagy zenekaros, de nagyon tetszett, és büszke voltam rá álmomban; örültem, hogy van olyanom. Azt hiszem, hogy ez a dupla lett az, aminél először érezhettem ugyanazt, amit akkor a kis Tamás az álmában. Ajánlom mustrára.

- Mit tervezel ebben az évben (koncertek, könyv, kiállítás stb - klip)

A tavalyi volt a lemezes év, az idei könyves év. Most jött ki a Tell el-Mutesellim kertjében c. könyvem, amiben az armageddoni ütközetet vívja meg egy bölcsekből álló csapat... és nem fegyverekkel, hanem szavakkal. Ez az aktuális kiadványunk.
A fellépések folyamatosan történnek. Havonta játszom a budapesti Hunniában, és az országot is járom váltakozó intenzitással, ahogyan az alkotási teendők, és a magánélet ügyei megengedik. Amíg élek megyek ahová hívnak. A honlapomon ott a kontakt, hívjanak!

- Van-e olyan alkotó akivel szívesen dolgoznál együtt és olyan álmod, aminek a megvalósítását nagyon szeretnéd de még nem vagy a közelében? Vagy csak éppen elkezdted..:)

Idén októberben szeretnék egy Hunnia koncertet rögzíteni; hangot, képet egyaránt. Klipeket is forgatnék hozzá, és egy koncertfilm plusz portréfilm kombót szeretnék összerakni majd belőle.
Szerintem karácsonyra kijövünk egy Zselenszky best of dalszövegkönyvvel is.
Mindenkivel együtt szeretnék dolgozni! Hehe.
Zenéléssel kapcsolatos álmom? Inkább szükségem van egy új gitárra, mert a régi szétesik... ami ha jó, akkor majdnem egy misi.. pénzem meg miért is lenne rá... grunger vagyok. Az álmom egy szponzor, aki megveszi nekem. Nézd, tarhálok itt, mint egy punk!

-----

- 1 lemez, 1 film, 1 könyv, ami a legnagyobb hatással volt rátok.

Lemez: Jimi Hendrix - Are You Experienced
Bakeliten hallgattuk első időkben. Szabadság zene képmutatás nélkül, ahogy később az igazi grungeban is.

Film: Bab' Aziz a sivatag hercege
Sok jó film van, de ez a szívem csücske. Öreg bácsi, kis unoka, mesék, mítoszok, sivatag, szerelem, lélek, halál. Mélységes, szép, jó film.

Könyv: Hamvas Béla - Tabula Smaragdina
Mindig zavart, hogy vagy tudományos, vagy vallásos módokon nyomták a torkunkon a dolgokat. Maximum még mesék voltak. Béla bá írásaiban kaptam meg először életemben, amit mindig is kerestem; filozófiát amiből a lélek sem hiányzott, és a mítosz sem.

- TOP 10 kedvenc lemez - nem sorrendben

Led Zeppelin - The Song Remains The Same - Live
Jimi Hendrix - Are You Experienced
Metallica - ...And Justice For All
Soundgarden - Down On The Upside
Anathema - The Silent Enigma
Decapitated - Carnival Is Forever
In Flames - Come Clarity
Nightrage - New Disease Is Born
Mors Principium Est - Liberation = Termination
All Shall Perish - This Is Where It Ends
--------------------------
és, hogy lázadjak, és ne csak 10 legyen... ha bekerül, bekerül, ha nem, nem, azért neked elmondom:
Katatonia - A Night Is The New Day
Bloodbath - The Fantomless Mastery
Lamb Of God - Sacrament
Pantera - Far Beyond Driven

Nagyon nehéz csak egyeket, és tízet választani, hiszen 45 év alatt azért voltak sokan kedvencek. Ezek azok amik jelenleg is a telefonomban vannak. Furcsa lehet, hogy egy grunge lemez van csak a listán... ez is csak azért van, mert a lista tízes. Ha huszonötös lenne legalább, akkor sok grunge lemez is lenne benne. Pl. fiatalabb koromban jobban bírtam a Chainst, most meg jobban bírom a Soundgardent. Így nehéz átfogó listát készíteni, így inkább azokat tettem bele, amiket jelenleg is favoritnak tartok.

köszönet Pintér Miklósnak és Uzseka Norbertnek - meg mindenkinek, aki tett ezért... 

Nincsenek megjegyzések: