2021. január 26., kedd

Nagyon Szeretlek Magyarország - cikk

 # török-zselenszky tamás

Premier: Zselenszky teljesen egyedül rögzítette legújabb, zenekari hangzású albumát

A Baba Entelecheia hamisítatlan grungelemez lett. Hallgasd meg a dalokat és olvasd el, mi ihlette őket!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. április 05.

hirdetés

Török-Zselenszky Tamás a 2000-es években az Eleven Hold frontembereként lett ismert, majd a zenekarból való távozása után szólókarrierje építésébe kezdett.

Önálló, egy szál gitáros szólóestjei mellett több zenekarral is dolgozik együtt, most azonban teljesen egyedül írt meg és rögzített egy lemeznyi dalt.

A 11 számos, sok szempontból a gyökereihez visszatérő albumról az alábbiakban mindent megtudhatsz. Innentől Tamásé a szó.

Milyen lett a Baba Entelecheia CD?

Talán érdekesség, hogy míg eddig előbb megírtam, és koncerten játszottam a dalaimat, mielőtt felvettem őket, most a "stúdióban", a felvétel során írtam mindegyiket. Amikor kitaláltam valamit, felvettem, így lett egy alap. Amikor pedig az éneket írtam, azonnal fel is vettem, így abban a kellemes élményben részesülhettem, hogy mire megírtam a szöveget, már fel is volt véve. Nem kellett többször nekifutni, kínlódni, hanem szórakoztató volt maga a feléneklés is, mert amikor történt, még nem tudtam, mi lesz a következő sor. Hehe.

hirdetés

Nem volt stresszes, inkább izgalmas. Akkor született minden mondat, amikor felvettem. Ha ez a hallgatók számára esetleg különlegességnek számít, elmondhatjuk, hogy amit hallanak, az a megírás lenyomata. Azt hallják, amikor épp megíródott minden dallam, sor. A lemez nem agyon gyakorolt dalok hónaljszagú felvétele volt, hanem egy dalszerzés közvetlen megörökítése lett. Aki hallja őket, közvetlenül a születésüket hallja.

Teljes zenekaros albumról van szó: dob, basszusgitár, gitár, gitárszólók, ének, háttérvokálok, szöveg. Műfaja grunge, de ahogyan a cím is mutatja, eléggé zselenszkys fajzat. "Szik, embrió, csecsemő, eredendő, ami önmagából fakad, önmagából adódó, az értelmét önmagában hordozza." Ilyeneket jelent.

Arisztotelész szerint egy mag pl. entelecheia. A test entelecheiája a lélek. Egy tölgy magjából holt biztos, hogy tölgyfa lesz. Ha Zselenszky írja, akkor bármilyen stílusban is ír, abból zselenszkys lemez lesz." Ezt nyilatkoztam a Vas Népe online magazinnak.

"ENTELECHEIA: (gr.) en: benn, a telosz: cél és az ekhein: bírni szavak származékaként azt jelenti, ami magában bírja célját.

Arisztotelész szerint minden élőlény magában hordja fejlődésének kezdettől fogva adott belső célját, s e cél elérésére, kibontakoztatására szolgáló erőt. Az ~-nak vagy életelvnek köszönhető, hogy a makkból mindig tölgy fejlődik ki."

Nincsen a lemezcímmel azonos című dal; a lemezcím inkább azt mondja: hé, itt ez a srác, és tök mindegy milyen stílust visz, az akkor is olyan zselenszkys lesz!

Ne feledjük el, hogy én a Hetes Körzettel, Road Rollerrel indultam kezdetben! Ezekkel keményebben toltuk. Eredendően így kezdődött minden... és most így is folytatódik. Lesz is még ilyen... remélem, sok!

Nem volt közreműködő, mindent én írtam, írtam be, játszottam el, vettem fel, kevertem, masztereltem, szinteztem. Vannak zenésztársaim, akikkel színpadra vihetjük azokat a trekkeket, amik nekik is bejönnek.

A dalszövegek főleg társadalomkritikák, szerelmes tételek. Akad némi tájleírás is. Alapvetően szimbolizmus. Jobb agyféltekés szövegek ezek is, ahogyan azt tőlem megszokhatta, aki kitart velem.

A kiadást most is a saját zseb bété vitte véghez. Tanulgassátok, és énekeljük együtt a kedvenceimet a koncerteken!

A borítót esetünkben is a zseniális feleségem alkotta (honlapja IDE KATTINTVA érhető el). A szerelmes dalok is neki szólnak. Inspiráljuk egymást minden téren. Hála neki, és érte, és értünk!

Az alábbiakban ő mond néhány szót a művéről és a közös munkáról:

A Tamással való közös munka sokkal inkább egy olyan szépséges, emelkedett összecsengés bennem, ami sosem kezdődött, hanem mindig is megvolt. Amíg nem ismertük egymást, addig külön, most pedig, hogy együtt is létezhetünk, együtt. Azok a gondolatok, amik bennem is mindig mozognak, és igyekeznek megtalálni a megfelelő vizuális formát, lélektestvérei azoknak, amiket ő is használ. Bár sokkal inkább: ezek a mondanivalók használnak minket... mi csak közvetítjük azokat. Számomra az alkotás egy olyan folyamat, mint belenőni abba a ruhába, aminek a képe mindig is bennem él. Állandó és mégis mindig változó. Ez is Baba Entelecheia.

A Zselenszky dalok és szövegek olyanok, mint egyetlen nagyon tiszta adóvevő készülék, ami felerősíti az igaz, valódi, jóságos jeleket, és elnémítja a felesleges mellékvágányokat.

Nagyon hálás vagyok azért, hogy ennyire közelről részesülhetek ebből a forrásból. Mindig inspiráló hatása nemcsak mint Embernek, hanem mint alkotónak is kétségkívül letagadhatatlan az én utóbbi években készült munkáimon is, és erre nagyon büszke vagyok.

Az a csodálatos abban a varázslatos fogalomban, hogy „együtt”, hogy olyan, mint egy kör, ami cirkulál. Nem tudod, mikor ki vagy mi indít el egy hatást vagy vezérfonalat, mert folyamatosan oda-vissza működik az Egész. Ebben a nyitott rendszerben minden Egy.

Ez történt ezzel a festménnyel is, aminek részlete szolgál az album front borítójaként. Az albumtól függetlenül kezdtem el festeni 2019. decemberében, és más terveim voltak a készülő lemez grafikájához. De amikor Tamás meglátta, megkérdezte, hogy adnám-e hozzá ezt a képet? Addigra én már kívülről ismertem ezeket a csodás dalokat, természetesen benne volt a hatásuk minden ecsetvonásban, így végül némi alakítással ez lett a Baba Entelecheia látvány.

Az Egységről:

Nagyon sok olyan reggel van, amikor az álmomban hallom az egyik dalt (bármelyik Zselenszky szerzeményt), majd azzal együtt ébredek az újabb napra, és az még órákig kísér a fejemben (a legtöbbször semmi köze ahhoz sem, hogy mikor hallgattam utoljára)... tisztán, erősen... nem tudod lehámozni vagy kiűzni magadból, olyan természetesen a részed, hogy nincs különbség. Nincs különbség.

Te vagy ott, és mégis veled van egy olyan egész, amit nem te teremtettél. Pont, mint az alkotás. Pont olyan ez is...

Zselenszky hivatalos zenekara a soproni 'Lensky Mob. A távolabbi jövőben Ők és a pesti Zselenszky Band tagjai adják majd elő a szólólemezek dalait is. Egyelőre ezektől független, teljes, saját dalokból álló lemez megírására és felvételére összpontosítanak. Tamás egy gitáros koncertjei folyamatosan látogathatók. Ezekről a honlapján olvashatsz részleteket.

A dalszövegeket IDE KATTINTVA nézheted meg.

A teljes lemez a YouTube-on:

Nincsenek megjegyzések: